lördag 2 oktober 2010

Att köpa jäst i England

Att köpa jäst i England är något av ett projekt. I Sverige kan man köpa jäst i en prydlig liten kub på 50 gram i vilken liten affär som helst, men här är det inte lika lätt. Jäst är inte ett normalt utbud i affärerna utan man måste gå till en mataffär som har bageri i affären och fråga bagarna lite snällt om man möjligtvis skulle kunna få köpa lite jäst av dem. Ber man då om 50g kommer de tillbaka med en stor klump nyskuren jäst som man när man kommer hem inser inte är 50g utan snarare 100g. Så då måste man ha tillgång till en bra digital våg så att man kan väga upp rätt mängd själv.

Torrjäst finns dock att köpa i mängder i vilken affär som helst så är man inte så petig kan man ju använde det istället, men själv tycker jag inte riktig det är riktigt samma sak.
Som tur är har affären närmast oss ett stort bageri med snälla bagare så jag brukar alltid hitta jäst när jag vill baka. Därför blev jag väldigt besviken igår när jag skulle köpa lite jäst för dagens planerade brödbak och de plötsligt hade bestämt sig för att omorganisera hela affären och under tiden stängt bageriet. Så nu blev det tyvärr inget brödbak idag utan istället fick det bli ett lite klagoinlägg här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar